"Als je stout bent, ga je de put in," klinkt het in mijn hoofd. Ik ren het huis uit, de tuin in, waar de ganzen luid beginnen te gakken als ik voorbij stuif.
Bij de buren schiet ik de wc van de bedienden in. Hijgend sta ik boven het gat. Onder de deurspleet zie ik een stukje van papa's laarzen. Ik probeer mijn adem in te houden.

zondag 19 mei 2019

Jantje Zwaanswijk

De 88 jarige Haarlemse mevrouw Jantje Zwaanswijk is klein. 
Zelf zegt ze daarover: ‘Ik ben niet groter geworden maar wel flinker.’ 

Annemarie Jongbloed ontmoette Jantje in galerie Rebup in de Leidsebuurt alwaar ze begon te vertellen over haar jeugd in Nederlands-Indië. De maanden erna bezocht ze Jantje regelmatig en ze bleef vertellen: ze nam Annemarie mee naar Java, waar haar vader haar verwaarloosde, ze in een kindertehuis belandde waar ze de boel op stelten zette en terechtkwam in een jappenkamp en zelfs voor die soldaten was ze niet bang. Op zestien jarige leeftijd vluchtte ze naar Haarlem. 

Heftige verhalen maar af en toe toch ook hilarisch. Jantje zuchtte vaak dat ze haar verhaal zo graag in een boek zou willen zien. Zodat nog veel meer mensen het zouden kunnen lezen. Annemarie schreef daarom alle verhalen op en maakte er, samen met Uitgeverij Droomvallei en Ingrid van der Knaap, een boek van. Over dit boek en het verhaal van Jantje, gaat dit blog.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten