"Als je stout bent, ga je de put in," klinkt het in mijn hoofd. Ik ren het huis uit, de tuin in, waar de ganzen luid beginnen te gakken als ik voorbij stuif.
Bij de buren schiet ik de wc van de bedienden in. Hijgend sta ik boven het gat. Onder de deurspleet zie ik een stukje van papa's laarzen. Ik probeer mijn adem in te houden.

zaterdag 31 augustus 2019

Museum Sophiahof

Vandaag was ik in het nieuwe museum Sophiahof in Den Haag. Daar is een tentoonstelling ‘Vechten voor vrijheid, de vele gezichten van verzet’ tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland en Nederlands-Indie. Jantje was niet betrokken bij een verzetsgroep tijdens haar oorlog in Nederlands Indie. Ze was toen nog erg jong. Toch zou zij ook een van die gezichten kunnen zijn. Jantje verzette zich tegen haar vader, tegen de nonnen, tegen de jappen ... Ook zij vocht voor vrijheid. De vrijheid om kind te kunnen zijn.

Annemarie Jongbloed





Geen opmerkingen:

Een reactie posten